Saturday, March 5, 2011

saya putih,awak hitam.

salam.
hmmm..membesar dalam kelompok berbilang masyarakat,membuatkan saya lebih menghargai makna hidup ini. kawan-kawan dari pelbagai bangsa.India,Cina,Sikh,kaum Iban and many more..we love each other. sharing is loving!
tajuk hari ni lain sikit...saya putih,awak hitam tapi kita serupa.hehehe

semalan berkesempatan melihat kepetahan pendakwah cilik dalam rancangan terbitan RTM.
rancangan ADIK-ADIKKU.
tajuk yang menarik perhatian alia semalan ialah pidato dari adik brnama Jannati dan adik Isma..
tajuk adik Jannati,"di bawah 1 bumbung",adik Isma pulak "kita serupa".mereka bercerita mengenai sekolah,rumah,bumi,kepelbagaian kaum,erti syukur...dan ciptaan Allah swt..
teknik penceritaan sangat simple..tapi>memukau penonton...subhanallah~
cara dia menarik perhatian penonton sangat comel.hehe..
tahniah adik.adik buat akak kagum dengan kesungguhan adik-adik semua untuk jadi pendakwah.
alhamdulillah..~mumtaz adik2!!


**********
anak-anak ibarat kain kanvas yg putih,ibu bapa lah pencorak,artist ,pelukis kpd 'kain kanvas' ni untuk mendapat 'corak' yg telah di gariskan oleh Islam.
**********


i already being their viewer since season 1.juara season 1,milik adik wajih dari negeri Sembilan.
subhannallah..bakat dia,hebat...boleh jadi icon untuk adik-adik yg sebaya nya.
meh kita tengok video adik Wajih >FINAL.


*hebat kan? tak percaya betul rasanya.mereka sgt berbakat!!


bagi alia,rancangan sebegini perlu publisiti yg besar-besaran..promosi secara MEGA untuk dakwah.
pendakwah sebegini lah perlu di taja...bukannya hiburan melalaikan di jadikan 'snek' harian kita dan mendapat tajaan besar-besaran!
tetapi pengisian rohani lah perlu jadi 'makanan' kita setiap waktu..  =)

adik-adik macam ini lah kita PATUT didik jadi pendakwah...bukannya didik pandai berkaroke jeee...
bg something that bermanfaat untuk dia,bekalan untuk adik-adik ni.
mereka lah peneraju negara kita di masa hadapan nanti.InsyaAllah...

firman Allah swt ;

A104
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (A-li'Imraan 3:104)

hmm..rumah alia tiada ASTRO..so,alia tak berkesempatan untuk menonton rancangan IMAM MUDA.
btw,alia punya WIFI paling laju dekat rumah.hehe..so,alia tengok through youtube aje..
hehe..pencarian imam muda dalam kalangan anak muda lelaki Islam di Malaysia ini sangat di terima baik oleh semua peringkat masyarakat. hinggakan mendapat perhatian media BBC,mahupun Al-Jazeera...wow!
subhanallah~
seronok sangat..huhu...tahniah kpd semua peserta IMAM MUDA season 1.
kalian sangat berbakat>jadi berbakti lah pada muslim di tempat anda.semoga Allah rahmati kalian semua.


bagi kita,muslim-muslim..kita serupa.tak kira lah mata sepet ke,mata bulat ke,mata petak ke! opsss..hehe..mne de..kita kulit hitam ke,putih ke..sama sahaja kan..
kita rambut lurus ke,beralun ke,hitam ke blonde ke,PINK ke,AFRO ke..hehe..
kita tetap saudara muslim..kan??tiada yg beza..smua sama di mata Allah..
hhmmmm..
cuba kita ambil contoh ketika ibadat hajji...semua tiada beza,kain ihram.kita sama,1 misi yakni memohon pengampunan Allah..

oklah,alia tinggalkn korang dengan lagu RABBANI...
hope u like it..



til we meet again.
ALLAH HAFIZ.
*jadi lah pendakwah secara kecil2 lan tetapi konsisten untuk kelansungan ummah~


l0ve,
aliahelmi


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget