Tuesday, March 29, 2011

nak menjadi aliah yg lebih baik.

salam.
n hello to all.

nak tulis cerpen sikit tentang diri..minta izin ye,ank buat dlm versi cerpen.

"umi,nak kawin lah" aku saja bagi topik macam ini untuk ajak umi berborak dan bagi umi sikit geram lalu tersenyum.
"eleh,dengan siapa pulak nya? dulu cakap nak Asyraf Muslim..haha" umi saja je balas cmtu..kami pun gelak sakan kat dapur.waktu mustajab untuk aku mengusik umi,sambil masak2 untuk lunch.
"bukan apa,risau lah umi.sekarang ni makin banyak kes zina.dulu kat building near tempat kakak tu,ada orang buang anak dalam plastic bag! nauuzubillah.seram kot..dorang sangkut je plastik berisi bayi tu kat papan tanda jalan raya.tah ape-ape je.."
"iye? astagfirullah".umi balas.
"umi ,suka menantu yang macam mana? tahfiz Quran? doktor? ustaz? engineer? heheee..." siap pulak aku offer kat umi.
"amboi,mana-mana sahaja.janji tahu adab dalam Islam"
"nak yang tinggi dan hitam manis dan paling penting pandai dan Islamik! hua3"
"ape2 jela kakak oii" umi ketawa tengok bila aku cakap>kalau ramai sangat pinang,aku terima je semua....
hehe...
"biar lah pernikahan ini dapat mengelakkan kes zina,dapat jaga maruah keluarga,dan kasih sayang dapat di salurkan di jalan yang Allah redha" huhu..ak terus tutup topik perbincangan.


..........................................................................................................................

"kakak,bangun subuh.jom ke surau!" umi dah ketuk2 bilik.
kebetulan hari ni jam 5 aku dah bangun.niat nak brtahajud tercapai..selalu tak sempat.sbb malam ak tido lewat,hanya sempat solat hajat,solat taubat,solat istikarah (ehem2,sbb >tak tahu nak memilih laaa  =p)....
sebabnya syarat nak tahajud>kena tidur dulu.aku kalau dah tidur...haha....selagi langit gelap,jangan la nak wish aku bukak mata...hehehe......
"okey umi" ak terus bukak pintu bilik..then ke surau bersama umi dan abi.abang2 aku? hmm...wallahualam..
dalam kereta umi cakap "bagus kakak!"
ak senyum saja..
doa hati aku,hari-hari esok aku mampu lagi ke surau untuk jemaah subuh..anak jiran tetangga kami, budak sekolah rendah.jemaah di surau time subuh..pakai baju sekolah lagi.subhanallah~
dalam hati,sempat ak berdoa,"ya Allah,jodohkan aku dengan laki2 yg soleh dan kurniakan kami zuriat pnyejuk mata,baik akhlaknya"
*dgn Allah swt jgn nak berkira okie! Dia tak pernah berkira dgn kita..kan? jgn jd hamba yg teruk. nauzubillah~

.......................................................................................................................

kalau dulu lepas SPM,aku cuma solat hajat untuk dapatkan result SPM bagus2...tapi hari ini,aku ada matlamat.aku kena rajin beribadah.jangan bagi dalih,tapi kena berusaha lebih.bukan kerana 1 niat..tapi ikhlas,insyaAllah akan mengena dgn dugaan yg bakal mnimpa..jgn tunggu di timpa musibah je baru nak lebihkn waktu 'brdating' dengan Allah...sebab,anda betul2 confirm esok kita masih bernyawa? confirm ?? so,rajin2 la solat taubat.takut,nanti tak sempat. =) nauzubillah~

.............................................................................................................................

kalau dulu,asyik nak mintak itu ini...tapi hari ni,kalau aku berkeinginan nak ape2,aku brusaha kumpul duit sendiri dan beli.tak mahu jadi anak yg memerintah ibu bapa...ish2..nauzubillah~

..............................................................................................................................

kalau dulu ak tak kisah dgn baju..baju tak ttup pinggul tp setakat labuh lengan je.and ak pikir baju labuh dan jubah tu panasssssss n lemas!...namun,hari ni.....bila aku pakai,ak rasa sejuk bdn...sbb,kenapa lah aku nak berkira sangat dengan baju2 labuh? apa ak permainkan azab2 yg Allah sediakan di neraka? masyaAllah... mohon di jauhkan dlm diri...semoga dengan menjaga aurat,insyaAllah aku mampu menjaga maruahku sebagai muslimah solehah,insyaAllah...
biar la laki2 yg menikah dgn aku berasa untung! kerana dpat melihat diriku,tanpa perlu 'share' dgn laki2 lain. jaga permata diri ku untuk laki yg ingin menikahi ku kelak..insyaAllah....

..................................................................................................................................

kalau dulu asyik mintk ke sana sini...ada 'drebar'...tapi kini dah ada lesen..boleh bwk kereta untuk bwk sendiri n berdikari...syukur alhamdulillah~
penat ghupernye bwk kreta ni.hahaha...adoi~
tp i pndai drift skrg..best tak? haha..x maw bwt kat jalan biasa..tp kat sepang boleh rr...heheheee


so..bnyk lagi nak kongsi....

nanti smbung ye..tgn da penat tulis..hehe...



insyaAllah,harapan nk jd anak solehah pyejuk mata umi n abi...amin~

3 comments:

  1. entry ni bagi ingatan kat aku.thnx dear

    ReplyDelete
  2. bella: tq beb sudi bce..ak ingt xde yg bce lg..ak br je post mrepek2..hua3...
    'ammar: ye la kot..nape,ade 'mmber2' ke..
    hadoikh~ hehe =p

    ReplyDelete