Monday, May 27, 2013

persiapan yang gemuruh


Assalammualaikum & salam sejahtera
last week, hari khamis. Abi & Uda datang fetch me. Balik Ipoh.
Alhamdulillah, jimat bajet nak beli tiket.
dah la bawak beg besar.

Syukur Alhamdulillah juga, sebelum balik Ipoh. sempat pergi ke sesi perjumpaan bersama coach debat.
Ya, saya salah seorang wakil pendebat UNISEL.
insyaAllah, akan berusaha sehabis baik membawa imej universiti.

Sebelum bercuti tanpa tentu hala dalam 2 minggu, saya dan rakan-rakan telah diberi tugas untuk mendalami selok belok dunia perdebatan. Tajuk juga telah diberi, maksud saya tajuk-tajuk usul perdebatan pada tahun-tahun yang lalu.

Meskipun cuti semester saya akan berlanjutan sehingga bulan September (memandangkan fakulti Bioperubatan & Sains Kesihatan) tidak mempunyai cuti sem pendek.

Namun, memeggang galas dan amanah serta harapan dari UNISEL. Saya sanggup mengorbankan cuti semester bagi menghadiri sesi latihan debat di kampus.

Terus terang saya katakan, ini adalah kali pertama penyertaan saya dalam debat yang berbahasa Melayu.
Memandangkan semasa di MSU dahulu, saya lebih kepada bahagian searcher dan pendebat simpanan.

Apa yang menarik perhatian saya, dalam kumpulan saya. Kami ada 4 orang kesemuanya.  Malah kombinasi kami juga menunjukkan lambang keharmonian negara dengan menampilkan seorang anak kacukkan Cindia, seorang gadis dari etnik Kayan, seorang jejaka yang lantang berbicara dalam dunia politik and myself > kakak purdah.
hehe.
^_^

2 dari wakil pendebat ialah, dari barisan Majlis Perwakilan Pelajar UNISEL.
Sejujurnya, saya dan Jamunah sangat gementar. Namun, sekali-kali kami tidak membiarkan rasa gementar itu membunuh semangat kami. Tetapi sebaliknya, menjadi penguat kepada kami berdua untuk berjuang bak singa yang lapar dan si dolphin yang cerdik.  Sekaligus membawa imej sebagai barisan kepimpinan pelajar UNISEL yang berilmu dan bijak berbicara.
Allahuakhbar.
May God bless us.

Umum mengetahui, UNISEL merupakan universiti yang paling mahsyur di Malaysia.
Sering mendapat perhatian media.
Saya yakin, banyak topik yang bakal keluar akan menumpukan kepada pendebat-pendebat UNISEL.
Buat pengetahuan kalian juga, ini merupakan kali pertama UNISEL menghantar wakil dalam Debat Perpaduan Antara IPT.
Selaku wakil universiti, saya memandang positif kepada suasana ini.  Kami neutral dalam isu yang boleh merosakkan mana-mana reputasi pelbagai pihak.

Kami aman sebagai wakil universiti dan misi kami adalah untuk meraih pengalaman berharga dan juga membina jaringan persahabatan bersama pendebat lain serta jika diizinkan Allah, barangkali kami berpeluang mendapat tempat dalam pertandingan debat pada kali ini.
InsyaAllah, mudah-mudahan.
Mohon setiap pembaca blog ini mendoakan kejayaan saya dan rakan-rakan.
TQ


Dalam kesibukkan saya membuat rujukkan, saya juga dalam proses memperkenalkan 'calon' pilihan kepada keluarga.
Alhamdulillah keluarga menyambut baik hint yang saya berikan.  insyaAllah awal Jun, 'calon' akan hadir berjumpa dengan keluarga.
Syukur juga, cincin sudah seminggu saya terima.
Mungkin juga keluarga perasan.
heeee~
Terus terang saya katakan, saya bersyukur kerana mempunyai umi dan abi yang high intel. Yet they also are religious. They know what is the best reaction when their kids talk about life partner.
Okey, let me clearify you about life partner and also boyfriend.
---ok sorry, you may find the meaning --- google.
hehe.


ok, i think. too much of words..
hehe.
my flight ticket will be June 27. the competition will be start at June 28 until July 2nd.
those yang rajin, boleh la datang dan sent my friend and I at airport.
-.-


I'm reading this book,
& he is reading book written by Hilal Asyraf > sebelum aku bernikah.
sorta of our prepairation.

Somehow, we really optimis if anything happend.
Ada jodoh, ada la.
If tak da, husnuzon dengan Allah.
^_^

We just fine with what Allah arrange it for us.
We believe that, He knows everything and we know not.
& He will give the best for us.
Tidak mengharapkan yang lain selain dari redha Allah.
insyaAllah


love & catch me,
Aliahelmi

No comments:

Post a Comment