Thursday, July 19, 2012

sebab perlu rindukan Ramadhan

Bismillahirahmanirrahim...

Assalammualaikum & salam sejahtera.
:)

maafkan saya sebab terlupa nak update blog tentang 15 alasan untuk kita rindukan Ramadhan.
Ramadhan ialah bulan yang paling di nanti-nantikan oleh penganut beragama Islam.
Ramadhan di gambarkan lebih baik dari seribu bulan.

Besides, kesemua 'makhluk perosak' seperti syaitan, iblis, jin & anak cucu dey olls, takda.
Akan di ikat dan di belenggu...

Dalam Quran ada menceritakan tentang dialog Rasulullah dengan iblis tentang puasa.
Baginda menyoal iblis "wahai iblis! apabila umatku berpuasa dengan nama Allah, apakah engkau rasa?"
Maka iblis menjawab " Ya nabi Allah, inilah satu bencana yang amat besar bahayanya kepada aku, kerana apabila masuknya bulan ramadhan, maka akan memancarlah cahaya dari Arsy dan kursi, dan semua malaikat akan menyambut dengan kesukaan. Bagi mereka-mereka yang berpuasa akan mendapat sebesar-besar kurnia Allah swt dan Allah swt mengampuni segala dosa yang telah lalu dan di gantikan dengan pahala yang besar dan berlipat kali ganda, dan tidak di tulis kesalahannya selama dia berpuasa. yang menghancurkan lagi hati aku ialah segala isi langit, bulan, bintang, malaikat, burung- burung, ikan-ikan di laut dan ikan-ikan di air tawar, juga tiap-tiap yang bernyawa di atas muka bumi ini semuanya mendoakan siang dan malam, malah meminta ampun bagi orang yang berpuasa."

(SUMBER BUKU, HIMPUNAN CERITA-CERITA WANITA DAN LAKI-LAKI DALAM QURAN DAN HADIS)

ok, antara sebab kenapa kita perlu miss youuu ----->>> Ramadhan.

1.Getaran Jiwa

" Hai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagimana di wajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"
(al-Baqarah: 183)

-jalan keluar dari masalah
-di cukupkan keperluannya
ketenangan jiwa & tidak bersedih hati

2. Bulan Pengampunan Dosa
 Hadis di riwayatkan oleh Bukhari Muslim dan Abu Daud , Nabi Muhammad saw bersabda;
" Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana keimanannya dan kerana mengharapkan redha Allah, maka dosa-dosa sebelumnya di ampuni"

3. Pahalanya di lipat-gandakan!
Rasulullah bersabda;
"Setiap amal anak keturunan Adam di lipatgandakan. Tiap satu kebaikkan sepuluh lipatgandanya hingga tujuh ratus lipatganda" (Hadis Riwayat Bukhari Muslim)

4. Pintu Syurga Dibuka dan Pintu Neraka Ditutup
"Kalau tiba bulan Ramadhan terbuka pintu syurga, tertutup pintu neraka dan syaitan-syaitan akan di belenggu" (Hadis Riwayat Muslim)

5.Ibadah Istimewa
Melalui Hadis Qudsi;
"Setiap amalan anak Adam itu dirinya, kecuali puasa. itu milik-Ku dan Aku yang membalasnya kerana ia (orang yang berpuasa) meninggalkan syahwat dan makanannya kerana Aku" (Hadis Riwayat Bukhari Muslim)

6. Dicintai Allah swt
Hadis Qudsi;
"Kalau Aku mencintai seseorang, Aku menjadi pendengaran untuk telinganya, menjadi penglihatan untuk matanya,menjadi pegangan untuk tanggannya, menjadi langkah untuk kakinya" (Hadis Riwayat Bukhari)

7. Doa di kabulkan
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, katakanlah bahawa Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku"
Al-Baqarah 186

8. Turunya malam Lailatul Qadar
Pada bulan Ramadhan Allah swt menurunkan satu malam yang sangat mulia. tersangat mulianya Allah menggambarkan malam itu nilainya lebih dari seribu bulan.  Di katakan mulia, pertama lantaran  malam itulah awal Al-Quran di turunkan, Kedua, begitu banyak anugerah Allah turunkan pada malam itu.

Tanda lailatul qadar;
"Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan/kedamaian sampai terbit fajar"
(Surah Al-Qadr: 4-5)

9. Meningkatkan kesihatan
Pada hari biasa, alat-alat dalam sistem pencernaan akan berkerja keras. Setiap makanan yang masuk ke dalam tubuh memerlukan proses pencernaan lebih kurang lapan jam. 4 jam di proses dalam perut, dan 4 jam di dalam usus kecil.  Jika kita bersahur seawal jam 4 pagi, jam 12 tengahari proses pencernaan sudah selesai dan berbuka , lebih kurang sama proses pencernaannya, jadi proses pencernaan mengalami istirehat yg TOTAL.
:)

10.Penuh Harapan
"Setiap orang yang berpuasa selalu mendapat kegembiraan, iaitu tatkala berbka puasa dan saat bertemu dengan Tuhannya" (Hadis Riwayat Bukhari)

11. Masuk ke Syurga melalui Pintu Khusus, Rayyan.

12. Minum air telaganya Rasulullah saw.
Allah memberikan pahala kepada orang yang memberi buka puasa meski dengan sebutir kurma, seteguk air, atau seteguk susu...Barangsiapa memberi minuman orang yang berpuasa, maka Allah akan memberinya minum seteguk dari telaga dimana ia tidak akan haus sehingga masuk syurga" (HAdis RIwayat Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)

13. Berkumpul dengan Sanak Keluarga dan Sahabat.

14. Qulan Tsaqiilaa
Pada malamRamadhan di galakkan melakukan solat malam dan tadarus Al-Quran. Waktu paling baik menunaikan solat malam sesungguhnya seperdua atau sepertiga malam terakhir.
In adittion, di tekankan selesai solat malam untuk membaca Al-Quran secara tartil (memahami maknanya)

15. Hartanya Disucikan.
Harta di sucikan melalui dua jenis zakat yakni,
zakat harta, zakat fitrah.
nisbah zakat mengikut keadaan semasa, sila rujuk pusat zakat.



sekian, makkk ehhh..
penat type.
berharap agar rakan-rakan dapat manfaat dari kelebihan bulan Ramadhan ni ..


saya juga berharap, rakan-rakan yang baru bercadang hendak berubah menjadi Muslim yang lebih baik, mengambil peluang bulan RAmadhan ni sebagai platform untuk berubah.
jadikan ianya sebagai 'kick start' kepada dunia yang lebih baik.

Marhaban ya Ramadhan. 
Marhaban ya Ramadhan.

Allah Hafidz.



ikhlas,
Aliahelmi
hehe..
tc!

(took from my imsnovelis blog)

Friday, July 13, 2012

ALLAH CINTA ORANG MUDA YANG BERTAUBAT.

Assalammualaikum wtbh,
hari ni nak cari tentang keistimewaan bulan-bulan Islam,
umi kata refer DAIRI Islamik.
godek-GODEK.
tapi benda lain pulak yang di jumpa.
its normal.
kita cari lain, jumpa lain.
nak jumpe ehem2 tapi jumpa uhuk3..
:P
mesti ada hikmah.

tiba-tiba terjumpa tajuk
ALLAH CINTA ORANG MUDA YANG BERTAUBAT.
 
 (Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).
  Quran, At-Taubah Ayat 112 

tidak bermakna saya menulis tentang taubat, amalan saya sudah menggunung tinggi.
saya juga punya khilaf yang perlu saya kesali dan mohon keampunan dari Tuhan.
just i really intrested with Allah cinta ORANG MUDA yang bertaubat.
very well.

dalam sebuah hadis Qudsi, Allah berfirman yang bermaksud:
"Aku cintakan tiga jenis manusia, tetapi Aku jauh lebih cinta kepada tiga jenis manusia lainnya, iaitu:

Aku cintakan orang yang bersifat pemurah, TETAPI
Aku lebih cinta ORANG MISKIN yang pemurah

Aku cintakan orang yang merendah diri, TETAPI
Aku lebih cinta ORANG KAYA yang merendah diri

Aku cintakan orang yang bertaubat, TETAPI
Aku lebih cintakan ORANG MUDA yang bertaubat.


taubat dalam bahasa mudah ialah;
mengaku bersalah dan menyesali akan perbuatan yang lalu dengan melakukan taubat.
tunduk dan sujud memohon ampun dari Allah & berjanji tidak akan mengulanginya lagi. 




jelas kan maksudnya?

Sesungguhnya Allah telah membuka peluang kepada hamba-Nya untuk melakukan taubat.
Pintu taubat di buka seluas-luasnya meskipun begitu sedikit manusia yang menyahut seruan untuk memohon taubat kepada Sang Pencipta.
Taubat akan di terima selagi matahari belum terbit dari sebelah barat dan sebelum nyawa sampai di kerongkong.
sekiranya matahari terbit di sebelah barat & nyawa di kerongkong, taubat tidak akan di terima lagi.

Orang yang memohon taubat ialah orang yang sedar akan kesalahannya, mengadu kepada Allah dengan memohon keampunan.
kerana manusia tidak pernah sunyi dari melakukan salah,silap dan dosa. maka taubat merupakan satu medium penyucian jiwa yang amat di tuntut oleh Islam.
Orang beragama Islam tidak perlu memohon taubat dari pengantara seperti agama lain, sebaliknya agama Islam menuntut pengikutnya memohon keampunan dari Allah sendiri, terus dan lansung.
kerana sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Pengampun.

kerana itulah Allah lebih menyintai orang muda yang bertaubat,kerana sejak usia muda lagi sudah berusaha membersihkan diri dengan taubat.
Taubat di kalangan orang muda amat di sukai Allah, kerana  tidak perlu menunggu usia sudah tua baru mahu memohon taubat dari Allah. 
 kerana kita sendiri belum yakin waktu yang tepat bila ajal akan menjemput kita.
awal atau lambat, kita semua belum tahu bila waktu ajal kita.
usia muda juga bukan jaminan kita untuk terus hidup lama. s
esungguhnya Allah Maha Berkuasa,pada bila-bila masa sahaja Allah boleh mengambil nyawa kita.

Fitrah orang muda adalah terdorong kepada perkara yang melalaikan dan merosakkan akhlak,malah jarang orang muda yang memiliki ketekunan dalam beribadah.
Inilah sebabnya Allah begitu mencintai orang muda yang melakukan taubat.kerana orang tua yang bertaubat,maka itu sudah sepatutnya dia berbuat demikian.
namun orang muda yang pintar dan tahu makna hidup tidak melengahkan usianya dan terus mengambil peluang untuk melakukan taubat.
itu yang sebaiknya.
sebagai contoh;
kita tengah tak cukup duit nak beli hangbeg baru.
kita tahu ada 1 shopping complex ni ada MEGA SALE, jual handbeg yang kita nak tu diskaun 80%!
tapi kita tetap pergi shopping complex yang takda MEGA SALE. 
tak ke rugi?
atau bahasa orang muda zaman sekarang, tak ke sengal?
erkkk~
-.-'

wallahualam.
saya menyeru diri saya & kawan2 yang ingin bertaubat, jangan melengah-lengahkan taubat.

Allah mengharamkan api neraka menjamah badan-badan yang terkena air mata taubat, air mata taubat yang jatuh pada badan atau tubuh hamba-Nya.


ingat,
KEMATIAN ADALAH SATU TEMPAT ISTIREHAT DARI MELAKUKAN SEBARANG DOSA,
JADI,
PASTIKAN ISTIREHAT KITA KELAK TENANG DARI DI PALU DI DALAM KUBUR AKIBAT DOSA KITA SENDIRI.






kalau kita seronok melakukan kemungkaran,
ingatlah seronok akan hilang,
tetapi dosa kemungkaran akan kekal.

jikalau kita penat melakukan kebaikkan,
ingatlah penat itu akan hilang,
tetapi pahala kebaikkan akan terus kekal. 


TIPS solat sunat taubat;
  1.  2 rakaat (terpulang kpd individu)
  2. bacaan selepas surah Al-Fatihah ialah, 
  3. 11 kali ayat Kursi &
  4.  11 kali Al-Ikhlas
  5. lebih afdol di buat ketika malam (tahajud time/qiammullai)
  6. di selangi dengan tangisan penuh keinsafan dan memohon keampunan dari ALLAH.

antara sebab kenapa doa kita susah sangat nak makbul,
sebab
  1. Allah nak bagi lambat
  2. Allah nak bagi yang lebih baik
  3. dosa kita banyak sangat.
justeru, di anjurkan melakukan solat sunat taubat. semoga Allah memakbulkan doa kita.
insyaAllah.
wallahualam.
biiznillah.
take care.
wasalam



ikhlas tapi jauh,
aliahelmi

 

Friday, July 6, 2012

wanita itu fitnah dunia.

salam wtbh..
tajuk je dah buatkan hati wanita pening?
kenapa pulak fitnah?
what's wrong?

saya terpanggil untuk menulis tentang ni.
barangkali saya dah banyak melihat fitnah tu berleluasa di muka bumi ni.
Allahuakhabar.
terutama membabitkan wanita.

masih jelas di ingitan saya tentang ceramah ustaz kazim dalam youtube tentang wanita.
kurang lebih seperti ni;

kawin muda, orang kata "sebab menggatai ler tuu"
kawin  average 25 , orang kata "mengandung ler tuu"
kawin lambat, orang kata " memilih sangat. takda orang nak"

jadi serba salah di buatnya.
jangan kata wanita lain, amik contoh saya lah.

baru-baru ni saya ada menyatakan hasrat saya mahu kawin awal, di usia 21 ni.
ada seorang hamba Allah ni kata; "amboi tak sabaq naaa" dalam erti kata lain>
gatalnye hang ni.
nampak tak fitnah tu akan datang meskipun niat kita baik?
kepelikkan..

tahukah anda perkahwinan merupakan salah satu medium melengkapkan separuh dari agama yg kita anuti ini?
besar hikmah pernikahan ini.
ikatan suci lelaki & perempuan yg menuju redha Allah.
*terms & conditon apply for nikah awal.
^_^

next,
untung bagi wanita yang pernah mempamerkan auratnya di luar ketika kecil dahulu.
untung juga buat saya kerana genap usia 10 tahun, saya sudah berada di alam akil baligh.
hee~
kerana dari kecil saya tidak di besarkan dengan persekitaran membuka aurat.
umi dah pastikan dari kecil saya menjaga aurat.
syukur. terima kasih umi
by age of 10 i'm fully cover my body with proper cloth.
Alahmdulillah.

ada untung bagi setiap wanita, berbeza-beza.
^_^

tak kurang juga, sekarang terlalu banyak medium yg boleh membuatkan fitnah semakin menjadi-jadi.
sebagai contoh, letak sahaja gambar comel di facebook sebagai contohnya;
orang kata aurat terbuka lah, tak kurang juga yang puji, ada yang bergaduh kerananya.

antara lain,
 saya ada 4 orang abang kandung.
kalau saya keluar dengan mereka, mesti orang ingat tu suami lah, boyfriend lah..
macam2 lah. kadang2 rasa geram pun ada.

benda biasa. orang akan fitnah.
tapi tak dinafikan, ada juga kelompok yg fikiran positif.
cuma bilangannya sedikit sahaja.

dalam hadis juga di ceritakan tentang ni;
"Tidak aku tinggalkan fitnah yang lebih berbahaya bagi seorang lelaki daripada (fitnah) wanita." - Hadis Riwayat Bukhari


kethuilah wahai wanita, kita adalah golongan yg sentiasa menjadi perhatian mangsa fitnah.
apa pun yang terjadi, buatlah apa yang Allah suruh & jauhilah perkara yang Allah larang. 
kerana sesungguhnya Allah sahaja yang berhak menilai kita dan bukannya orang lain yang turut mempunyai khilafnya tersendiri.

wallahualam.


saya tinggalkan kalian dengan lagu Opick, shollu Allah Muhammad.
:)


love,
aliahelmi


There was an error in this gadget