Wednesday, August 17, 2011

JADDIDUN IMANAKUM

salam and hye evryone..



miss me?
hah! tahu dah.... kalau lah kat farmasi ada jual ubat rindu, mesti korang da beli seguni kan?
masalahnya tak da. so terpaksa lah kalian kumpul..kumpul..kumpul banyak2 rindu!
weee~
*pdn mke, kenal2 aliah lg bwt hape? kui3..



bismillahirrahmanirrahimm..

mengambil tajuk JADDIDUN IMANAKUM.

pendefinisian secara bahasa masyarakat setempat > PERUBAHAN IMAN.

perubahan yg bagaimana?
perubahan meningkatkan iman itu sendiri.
iman?
pasti semua tahu maksud iman. dari kecil kita sudah di biasakan dgn perkataan iman.bukan?

perubahan iman ini perlu untuk meraih keindahan akhirat yg abadi kelak.

namun sejauh mana kita telah menjadi mereka yg sering melakukan perubahan iman yg hebat?

apakah amalan seharian kita sudah cukup?
sy sbg seorang penulis bebas juga sdg bertatih untuk mencari cinta-Nya.

mana mungkin kita dengan yakin> iman kita sudah cukup?
untuk mendapat pengakhiran hidup yg indah, tetapi kita lnsung tidak menyediakan bekalan untuk mati, kehidupan alam barzakh. meskipun kita tahu kita akan mati, namun? apa kita sudah tingkatkan iman kita?
kalau keadaan mati kita dlm keadaan tenang dan sempat mengungkap kalimat syahadah.. syukur Alhamdulillah.. bagaimana pula dengan, mati dlm keadaan yg tragis?
di bunuh? kemalangan mengorbankan nyawa?
Allahurobbi~

"ustaz, sy dah ckup bab2 amalan wajib ni tau ustaz.. solat x pnh tinggal zakat, puasa.. smua sy buat" kata sifolan,si folan....

sy bg pihak ustaz nak mnjwb soalan yg di utarakan...
dlm ibadah, mengurai maksud iman.. tiada istilah cukup. kita sentiasa nak tambah amalan2 kita..
kerana kita dapat merasai kemanisan iman itu.
bila manis/ sedap, nak ke kita berhenti untuk terus bermujahadah? terus mengabdikan diri pada Sang Pencipta?
sudah pasti tidak.



merujuk tajuk yg sy pilih, sy mahu tekankan tentang iman.. iman yg sering di tambah2 untuk meraih cinta abadi dari-Nya.

kehidupan ini ada 4 fasa ;
1.alam roh (rahim/dlm kandungan ibu)
2.dunia fana
3.mahsyar
4.akhirat

pengakhiran kita semua di alam akhirat yg abadi.
:)

nak masuk syurga?

mengikut ulama Sufi/khalaf.
perjalanan ke syurga mengambil masa 35 ribu tahun.

bila di tiupkan angin sengkakala pertama (manusia mati)
akan hancur 1 cakrawala ni..
jin, malaikat, syaitan juga turut mati.
kecuali malaikat yg mncabut nyawa> izrail.

bila di tiupkan angin sangkakala kedua (manusia di hidupkan semula)
malaikat izrail juga di hidupkan semula.

alam akhirat, semua manusia akan berkeaadan NUDE, berbogel.
pada itu, semua itu tidak menjadi perhatian orang sekeliling.
semua sibuk memikirkan dosa masing2.tiada lagi malu, tapi dosa yg di fikirkan.

pelbagai ragam manusia/ pelbagai gaya jalan manusia di padang mahsyar nanti,
tempang,kaki ke atas kepala di bawah,berjalan, berlari, merangkak, mengengsot.
itu semua berpandukan amalan2 kita di dunia. baik ke buruk ke... terpulang kpd kita untuk tentukan.
ketika itu, Allah swt mnutup matahari, tiada bentuk cahaya yg di beri kpd umat manusia)
berjalan lah kita dalam kegelapan.

Allah kemudianya memusnahkan matahari...
setelah itu, Allah akan mencipta matahari akhirat. matahari untuk padang mahsyar.

berpeluh lah manusia dengan matahari padang mahsyar, yg membentuk lautan. dan manusia yg berjalan di padang mahsyar berenang2 untuk ke sana untuk mendapatkan syafaat dr setiap nabi2.
bagi yg beramal soleh, insyaAllah.. kesenangan menanti.
:)

bermula dengan nabi Adam.
namun kesemua 24 nabi tak dapat membantu dengan doa mereka untk memohon syafaat dari Allah.
akhirnya tiba pada nabi Muhammad, Allah perkenankn doa itu.
perjalanan kita dari 1 nabi ke 1 nabi, mnurut ulama sufi/khalaf.. mengambil masa 1 ribu tahun.
1 ribu tahun di sana bersamaan dgn 5 ribu tahun di dunia.
jadi cuba kira2..
125 ribu tahun kita untk sampai mencari nabi Muhammad saw.

sy nak berpesan pd diri sy dan teman2
"jangan sesekali memandang enteng dengan hidup di akhirat ya"




*tazkirah ni di ambil ketika tazkirah kt surau an-Najmi.

wallahulam.
biiznillah.

wsalam.

-aliahelmi-

p/s: ayt entry kali ni.. mmng skema.. hrp maklum. k,  bai.....

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget