Saturday, April 2, 2011

rindu pada ROTI PITA AYAM

salam..
and hye to everyone.
today,i just want to share one recipie that i got from my auntie,Masni Nawawi last 3 years ago.
she teach me,how to cook easy,fast,simple and YUMMY~
huhu..tq makteh...


 *bnyk sgt inti...terkoyak terus roti..miahaha~

ok,hari ni.alia nak ajar korang masak. (tolong buat muka yakin,yang saya ni boleh ajar kalian) 0_ov
hehe..
dont worry,dapur tak akan hangus terbakar atau meletup..haha..

RESIPI ROTI PITA AYAM CINTA.  =)

1.paket ayam kisar,HALAL.  ;)
-tolong rendam paket dlm air..bile daging dah lembut,keluarkan. okie?



2.timun,tomato,bawang merah,carrot.
-but then,i love Holland onion..so,dlm citer ni skrg.sy guna Holland onion.hehe..
ape2 onion boleh.okie?
then potong semua sayur2 ni.
tomato,carrot,bawang merah di potong DADU.
timun,di potong panjang2.


 *haaa..cmni lah...masuk dlm bekas elok2...kemas~   ~_~

3.2 sudu besar planta/margerin any brand.
-tapi,sy suka guna daisy.sbb daisy punya margerin,sgt best.baunya wangi..aduh~  sedap! hehe


4.sos cili
5.sos tomato
-any brand that you like.


6.serbuk lada hitam atau sos lada hitam

7.1 sudu gula/rata
8.1 sudu teh garam

9.1 atau 2 paket roti pita (tak kisah perisa ape pun)
-sy amik yang campuran herba.berkhasiat sikit.hehe




CARA2. 15 minit je msk.

*5 minit pertama
1.panaskan kuali
2.masukkan planta/margerin
3.masukkan daging kisar
4.masukkan sos tomato/sos cili.sos lada hitam/atau serbuk lada hitam.








*5 minit kedua
5.masukkan carrot.sebab? carrot ni keras,bia carrot di masak lama..nanti takda la keras. =p

*5 minit ke tiga
6.masukkan timun,bawang merah,dan tomato.

roti pita,di bakar atau di panaskan di oven.dlm 3,4 minit je.





bila dah siap semua,amik daging kisar.masukkan dlm 'poket' roti pita!
tadaaaa..siap!!
bole la mkn...
(hidang la skali dgn air anggur ke,air oren ke..ape2 je lah..ye lah petang2 ni kan slalu panas je cuaca..kita buat air ais atau air sejuk)..mesti sedap kan..
ok fine..i have to stop now..sbb dah nmpak kelibat manusia nk masuk dlm my netbook..haha...



P/S: lagi bagus jika letak sayur lagi banyak dari daging.sebab ni kan makanan berkhasiat.huhu...


okey lah..alia nak makan ni..tak nak letak pic roti yg dah siap..nanti korang lapar pulak.
tu sahaja menu untuk hari ni dari nenek alia...
uhuk2..cu,nenek makan dlu ye ..bye2..


l0ve,
aliahelmi

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget