Wednesday, February 16, 2011

4 super duper BROTHER ;0 wow~

hye.dear readers.
agak lama rasanya kita tak berkongsi cerita.today motif penulisan blog lebih tertumpu kepada nilai kasih sayang antara adik-beradik *siblings.
hari ni,saya berkesempatan untuk menulis sedikit tentang my super hero brother.di lahirkan dalam kelompok di kelilingi lelaki,saya boleh di katakan arif dengan sikap laki-laki yg berada di sekitar.nak kata level PhD tu xde la..( =.=)

cuma,teringat akan zaman kecil dahulu.bila di ganggu atau dalam kesusahan ke 4-4 abang saya akan sentiasa membantu saya.meskipun masa kecil tu,sedikit mengada. =)

saya yakin,tak semua orang memiliki abang.dan tidak semua mempunyai abang yang baik. ;(

eg: mcm adik bardik ni>kumpulan beegees.

syukur ALHAMDULILLAH,saya di kurniakan abang-abang yang bersifat pelindung dan pemberi motivasi. saya akui,saya seorang yang sangat,sangat degil.*degil yang tiada tandingannya  ;p
hinggakn ibu bapa saya pun menggeleng kepala dengan behaviour saya ni. MASYAALLAH...

oklah,berbalik pada cerita yang saya nak kongsi ini,titik di mana saya sedar bahawa hubungan kekeluargaan itu penting terutama hubungan antara sibling.saya mula mengakui,bahawa betapa orang keliling saya menyanyi saya dengan apa adanya tentang saya.

story 1;
dahalu,ketika kecil.abang-abang saya sangat mudah terpengaruh dengan kartoon seperti ultraman,power rangers,spiderman,batman.*adat budak-budak laki.
jadi mereka pun,dengan berpeluh badan,muka dan ketiaknya panjat katil double dacker untuk melakukan aski-aski stunt masing-masing. (o_0)* (kt rumah dulu kat parit buntar)
brgusti tipu-tipu ni menjadi mainan mereka kerana umi dan abi tidak mampu untk belikan permainan untuk kesemua 6 orang anak mereka.biasalah,kami bukan asal dari orang kaya-kaya.
datang saya tergedek-gedek untuk mencelah main sekali.abang punya seronok bergusti,ter LUKU kepala saya. amaran sudah di beri,biaselah mcm biasa>saya kan makhluk paling degil. jadi saya menangis semahu-mahunya....maka berlari-lari umi mendapatkan saya. "kenapa kakak nangis?" ..dengan nangis tak habis dan muka tak bersalah " dorang buat" uwwwwaaa *smbung nangis..
ingat lagi,sebelum umi sampai untuk dapatkan saya,abang-abang saya punya takut dan masing-masing cuba urut-urut kepala saya (konon-konon nak bg kurang sakit laaa),dan abg lagi sorang pujuk,abang lagi satu jaga pintu,cover up.supaya umi tak dengar..hehehe..lucu..abang lagi sulong pun cakap "aku dah cakap,jangan sibuk,kan tak pasal-pasal kena kepala ko.ko ni....."
akhirnya,semua di marahi abi sebab main ganas-ganas.huhu  *sorry!
betapa nilai kasih abang-abang saya sangat bertanggungjawab menjaga saya.meskipon tu salah saya..menyibuk jee..hehe..
hiyaaa~


story 2:
"hadi,tolong umi ke kedai.belikan santan n bla bla......".
"okey,duitnye mana umi?" abang saya memberi respons.
belum sempat umi jawab..mata saya bersinar-sinar.."nak ikut,nak ikut"....
"ala,tak payah la kakak.at luar tu panas.lagipun uda naik basikal je.nak cepat bukannya nak lambat-lambat.umi nak masak ni."
"betul tu,tak payah laaaa" abang saya mengiyakan aje. ;)
"nak jugak ikut..nakkkkkkkkk...*mule la nak ngis. tak kira,kakak ikut jugak,jalan kaki!" mulut saya muncungkan sebab nak ikut punya pasal.
alik-alik abang dan umi pon bagi la saya ikut...hoyeiiiiiiii ( =_______= )   senyum besoooo..
eheheh..
okey,duduk betul kat belakang.n abang bawak la basikal relly tu,ade seat kat belakang.
punya dia bawak hati2,takut kaki saya tersepit (garans sgt duduknya) dan make sure halangan di hadapan tak akan mengapa-apakn kami berdua.wow,dasyat kan??
dah panas-panas.boleh plak saya mintak ice-cream.nasib baik la ada baki duit. bole la kami beli ice cream yg patten lama>patah 2..ice cream P0p...hehe...
smpai kat rumah,terus uda bagi barang-barangnya kat umi.umi tanya duit balance.uda jawab da beli ice cream.tak pasal-pasal uda yang kene leter.aduhai.sebab saya,abang jugak kena..ayyoyo..
masa ke sekolah agama pun macam itu juga.uda akan bawa Qilah (adik bongsu saya) naik seat belakang,saya naik basikal lain.dia sentiasa pastikan takda budak nakal ngorat kami masa ke sekolah agama,kalau ade>dia tunjuk jari telunjuk>kasi WARNING! woowwwooowww....

*bawak laju2 lagi uda.. yeayyyyyy~

story 3;
bila saya sudah masuk ke fasa remaja,di mana hormon-hormon mula membiak dengan aktifnya. abang-abang sentiasa ingatkan hal-hal aurat.terharu sungguh.meskipun pada peringkat awal protes!!! sebab,ini tak boleh,itu tak boleh..eiiiii,tension!
bila diterangkan,akhirnya saya faham.mereka tak mahu saya menanggung dosa aurat saya.hanya kerana saya daif hal-hal agama.walhal mereka saudara lelaki saya,mereka berasa bertanggungjawab untuk memastikan adik mereka menjadi wanita solehah kelak,kerana sudah terbiasa dengan cara hidup Islam yang baik.
dari pemakaian tudung,skarf,stoking,dan juga baju serta seluar yang mengikut syara'.
ALHAMDULILLAH,kini saya berjaya mempraktikkan cara hidup Islam dengan baik.  subhanallah.
*(walhal,dulu saya pernah marah sebab ada abang yang tak best dan dorang kasar.menciiiiiiiiiiiiiiiii)
hari ini,saya sedar.i shouldnt say that.they mean alot to me.

story 4:
hingga ke saat ini,usia sudah mencecah 20 tahun.jika saya ingin melintas jalan bersama abang-abang,mereka akan pasyikan saya lintas dengan selamat atau meraka sendiri akan pimpin tangan saya secara mereka tak sedar..
huhu....thank you bro! wa caya lu...  ;)
hehe..cmni la..dr kecik smpai sekarang.. =___=



akhir kata,jika anda seorang abang mahupun kakak.tanam lah nilai kasih sayang dalam diri.kurangkan ego.kerana selapas ibu bapa kita> kita punya adik beradik sebagai untuk luah kasih dan sedih.

nah! lagu kasih sayang by Raihan..  <3 u....




semoga anda gembira bersama keluarga tersayang.
tc.



l0ve,
aliahelmi


2 comments: